Miloslav Kafka: Vyvíjíme nové pohonné jednotky pro bezpilotní letouny, ale i nové slitiny s lepší životností

Do studia v Burzovním paláci si internetová Televize Seznam nedávno pozvala Miloslava Kafku, výkonného ředitel PBS Group. V magazínu Byznys Lab hovořil o aktuálních trendech. PBS dodává velmi různorodé produkty, je například tradičním výrobcem energetických zařízení, ale i přední evropskou slévárnou přesného lití. Vlajkovou lodí je však v současnosti segment letecké techniky. Letectví má v dnešní době velký potenciál, a to díky rostoucímu zájmu o bezpilotní létání.
Miloslav Kafka: Vyvíjíme nové pohonné jednotky pro bezpilotní letouny, ale i nové slitiny s lepší životností
První brněnská strojírna (PBS) působí v mnoha oblastech. V tuto chvíli má však podle Miloslava Kafky největší potenciál segment letectví. Ne náhodou tak v loňském roce PBS završila vývoj hned dvou nových proudových motorů určených ve velké míře právě pro bezpilotní létající prostředky (UAV). Jde o PBS TJ80 a PBS TJ150, který vznikl náročnými konstrukčními úpravami motoru PBS TJ100. Výsledkem je proudový motor s vyšším tahem při zachování hmotnosti a průměru slabší verze. 

•    Čtěte také: PBS Velká Bíteš zahájila sériovou výrobu motoru PBS TJ150

Individuální modifikace na míru zákazníkům

Kompletní vývoj i výroba leteckých motorů probíhá pod jednou střechou ve Velké Bíteši. Díky tomu PBS disponuje konkurenční výhodou v podobě možnosti různých individuálních zákaznických modifikací. V letošním roce například PBS dokončí modifikace proudového motoru PBS TJ100P, což je verze PBS TJ100 bez olejového systému. Výhodami bezolejové verze, která je mazána příměsí oleje v palivu, jsou nižší hmotnost i cena. „Celý proces výroby si držíme ve vlastní režii, což zákazníci oceňují. Průběžně pracujeme na zdokonalování stávajících produktů i vývoji nových. Každý zákazník nás přitom svými požadavky posouvá dál,“ uvedl v rozhovoru pro Televizi Seznam Miloslav Kafka. Konstruktéři v PBS dále pracují na „námořní“ variantě těchto motorů. „Budou mít speciální úpravu pro využití v mořském prostředí. Motor pak bude možné opakovaně použít i po přistání do slané vody, ovšem za předpokladu dodržení stanoveného technologického postupu pro vyčištění motoru,“ dodal Kafka.

Trend bezpilotních létajících prostředků

Zájem o motory PBS jde ruku v ruce se zájmem o malé létající prostředky a bezpilotní létání. Jde o celosvětový trend, a proto je pro výrobce nezbytné mít pobočky po celém světě. „Je to důležité z hlediska získání informací o zákaznících. Náš byznys není možné dělat od stolu, ale je potřeba být v přímém kontaktu se zákazníkem. Musíme zjistit jeho potřeby a v mnoha případech ho i navést, protože nezná naše produkty tak detailně, aby mohl říci, že chce konkrétní variantu s danými parametry,“ vysvětlil Kafka. PBS totiž nedodává jen hotový produkt v krabici, ale především řešení. Zákazníci navíc vyžadují podporu, servis a dodávky náhradních dílů po dlouhé roky. „Není to o tom, že by zákazníka přesvědčila nějaká konkrétní verze či modifikace motoru, ale právě ta schopnost modifikovat náš výrobek na míru dle jeho konkrétních požadavků,“ dodal Kafka.

Spolupráce s Akademií věd ČR

PBS investuje nemalé prostředky do neustálého vývoje a inovací a nejde jen o nová konstrukční řešení. Příkladem může být spolupráce s Ústavem fyziky materiálů Akademie věd ČR na řešení grantových projektů, ve kterých jde především o výzkum nových materiálů a materiálovou analýzu. „V oblasti materiálových analýz má AV ČR možnosti a vybavení, kterým my bohužel nedisponujeme. Můžeme tak pracovat na vývoji slitin s lepšími provozně technickými parametry,“ uvedl Kafka s tím, že aktuálně lze zmínit tzv. rozvlákňovací hlavy pro výrobu skelné vaty, u nichž dokázala Divize přesného lití PBS zvýšit jejich provozní životnost.

Celý rozhovor s Miloslavem Kafkou si můžete poslechnout zde: Letecký motor v ceně luxusního vozu. Těžíme ze zájmu o bezpilotní létání, říká šéf strojírenského holdingu.

PBS.JPG